onsdag 21 mars 2012

IcaMica

Idag har jag haft en riktig jävla skitdag. Helt åt helvete utan att behöva fundera två gånger. Skitonsdag.

Jag har jobbat. Skulle jobba 15.15-20.15 men åkte dit till 12 för att hjälpa till lite extra. Jag orkar inte skriva ner alla tusen grejer som har stört mig idag, men, jag tänkte skriva lite om alla kunder, och hur olika alla beter sig mot oss som sitter i kassan.

Här har vi en rad kunder som jag har kommit på och haft kontakt med idag.

1. Ungdomar, oftast under 15, som lämnar fram pengar som är så ihopknövlade att dom liknar söndertvättat skräp (visst låter jag gammal).

2. Kunder (läs tanter) som jämför nya och gamla kvitton i kassan för att få fram ett prisfel. Kunden jag hade idag hade ett gammal kvitto med sig där en drottningsylt kostade 32.90:-, nu köpte hon björnbärssylt för 27.90:- och påstod att det var det hon köpte förra gången också, och gången innan, och att kassörskan alltså slagit in fel. Väldigt troligt att kassörskan har slagit in en drottningssylt när streckkoden säger björnbär, ja verkligen. Hon sa att hon skulle ha sylten gratis den här gången men då jag sa nej till det skulle hon ta det med Greger, alltid den klockrena kommentaren att ta det med handlaren.

3. Kunder som tycker att det är löjligt och skrattar åt när man ber om legitimation för trisslotter, och när man väl får leget visar det sig att dom är född -92, gammalt.

4. Kunder som blir arg när man har slagit ut köpet och dom då kommer på att dom inte dragit ica-kortet och skyller på mig som inte påminde dom, ja.

5. Kunder som kommer på, när dom har en vara kvar i korgen och halva bandet fullt med resten, att dom har glömt mjölk eller ägg som är längst bort i butiken och springer iväg innan man har en chans att säga att "vi kan avsluta det här först kanske", och när dom väl är tillbaka med den där jävla mjölken har kön blivit så lång att man är hatad av halva butiken.

6. Kunder som VÄGRAR börja packa sina varor om dom ligger på mittenbandet när det är fullt på sidobanden, vilket gör det omöjligt för mig som kassörska att fortsätta med den fjärde kunden så länge jag inte har kassar att packa direkt i, vilket också kan skapa irritationen då det packas fel, var sak på sin plats.

Man kommer på så mycket när man väl sitter i kassan, som sen försvinner när man lämnar jobbet, och egentligen är det väl tur det. Det finns ju även helt underbara kunder som får en att lysa upp med jämna mellanrum, men dom försvinner alltid så mycket snabbare än dom andra jävlarna, energin tar slut direkt.

Jag kan väl glatt säga att jag inte kommer sakna kassan så mycket nu när jag flyttar till frukt/chark, även om jag vet att kunderna rör sig i hela butiken, jag tror dock inte att det blir riktigt på samma sätt.

Det kanske är dags att skriva en bok; Att jobba i kassan på Ica. Jag har ju några års erfarenheter nu i alla fall, mest för att visa alla hur ni faktiskt beter er.

Nej, det får vara nog för idag. Jag är trött i huvudet.

2 kommentarer:

  1. Åh Linda, helt klockrent! Du beskriver våra liv till punkt och pricka.

    SvaraRadera